سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

در این پرونده بیشتر به جنبه‌های منفی شغل دلالی پرداخته شده است اما اگر یک کارگزار یا مدیر برنامه بازیکن بخواهد سالم کار کند می‌توان توصیه‌هایی کاملا قانونی برای وی داشت.

 تا سال 2008 در تمام طول سال امکان ثبت قرارداد بازیکنان با باشگاه‌ها وجود داشت، به همین دلیل کارگزار‌ها در تمام طول سال فعال بودند اما هنگامی که فیفا کشورها را موظف به در نظر گرفتن «پنجره نقل و انتقالات» یا همان فصل نقل و انتقالات کرد، عملا کارگزار‌ها در بیشتر مواقع سال بیکار شدند. بسیاری از کارشناسان معتقدندکه اگر مدیر برنامه‌های بازیکنان برای اوقات بیکاری خود برنامه‌ریزی نکنند، چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ روحی دچار ضررهای جبران‌ناپذیر خواهند شد. نخستین توصیه کارشناسان به کارگزاران این است که حداقل 2هفته پس از اتمام فصل نقل و انتقالات- که یک‌بار پیش از آغاز فصل و یک‌بار نیز در اواسط فصل است- استراحت کنند. حرفه کارگزاری در فصل نقل و انتقالات یک حرفه‌ بسیار طاقت‌فرسا و نفس‌گیر است و به همین دلیل انرژی کارگزار در پایان فصل نقل و انتقالات کاملا تخلیه می‌شود. با در نظرگرفتن این شرایط او الزاما باید در پایان فصل به شارژ باتری‌های تخلیه شده خود بپردازد. اگر کارگزار، این بازیابی را انجام ندهد به‌طور حتم حین مذاکره با باشگاه‌ها دچار خطا خواهد شد و اعتبار و شغل خود را از دست خواهد داد.به هر حال کارشناسان فعال در امر نقل و انتقالات بازیکنان معتقدند که کارگزار‌ها باید خارج از فصل نقل و انتقالات دو اقدام اجتناب‌ناپذیر را انجام بدهند که انجام‌ندادن هر یک از آنها نوعی خودکشی به‌شمار می‌آید.

استعدادیابی

یکی از مهم‌ترین وظایف کارگزاران در سراسر جهان، شناسایی بازیکنان نوجوان و جوان مستعد است که این وظیفه تقریبا به فراموشی سپرده شده است. شاید گفته شود که در عصر ارتباطات یک کارگزار نباید با خودروی شخصی یا با هواپیما به نقاط مختلف جهان سفر کند و به یافتن استعداد‌های جوان بپردازد اما باید اعتراف کرد که بررسی قابلیت‌های فنی یک بازیکن از طریق فیلم یا دوربین اینترنتی امکانپذیر نخواهد بود. امکان ندارد که شما بتوانید به درستی قابلیت‌هایی چون یارگیری، بازی بدون توپ، آمادگی جسمانی و هوش بازیکن را صرفا از طریق تماشای فیلم مسابقه او ارزیابی کنید. شما اگر از نزدیک عملکرد یک بازیکن را بررسی کنید به تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های وی پی خواهید برد، همچنین اگر مدیر باشگاه یا سرمربی تیم در مورد بازیکن مورد نظر از شما سؤال کنند به راحتی می‌توانید با جزئیات به آنها پاسخ بدهید.برای شما یک مثال جالب می‌زنیم.

چندی پیش یک بازیکن که در کشورهای در حال توسعه سکونت داشت، فیلم باز‌ی‌های خود را برای یکی از کارگزاران مشهور فوتبال اروپا ارسال کرد و در رزومه خود مدعی شد که عضو تیم ملی فوتبال کشورش است. بر اساس این مستندات، کارگزار هم برای او بلیت هواپیما تهیه کرد و ویزا گرفت. او همچنین با چندین باشگاه وارد مذاکره شد، اما هنگامی که بازیکن مورد نظر به فرودگاه محل سکونت کارگزار رسید، مدیر برنامه خشکش زد چون این بازیکن تنها یک پا داشت. به همین دلیل به همه کارگزار‌ها توصیه می‌شود که به هیچ وجه به فیلم‌های ارسالی یا رزومه کاری بازیکنان اعتماد نکنند، همچنین هرگز برای آنها بلیت هواپیما و هتل نگیرند و خودشان شخصا برای بررسی وضعیت بازیکن به کشور محل اقامت وی مراجعه کنند.

بازاریابی

بر خلاف تصور، دنیای فوتبال، دنیای کوچکی است و افراد شاغل در آن همدیگر را می‌شناسند به همین دلیل برای یک کارگزار مهم است که هر لحظه به‌دنبال یافتن مشتریان جدید باشد. بهترین راه برای برقراری ارتباط با باشگاه‌ها و شناساندن خود به مدیران آنها، ملاقات‌های رودررو است. شاید گفته شود که مدیران باشگاه‌ها برای کارگزار‌ها وقت نمی‌گذارند اما باور کنید که آنها در برنامه کاری خود بخشی را برای ملاقات با کارگزار‌ها در نظر گرفته‌اند. البته تصور نکنید که پس از ملاقات حضوری، دیگر همه‌چیز حل خواهد شد و می‌توانید با باشگاه مورد نظر همکاری کنید بلکه برقراری ارتباط به زمان نیاز دارد و این ارتباط در بلندمدت برقرار خواهد شد. البته این را در نظر بگیرید که سفر به کشورهای مختلف و ملاقات با سرمربی یا مدیر فنی باشگاه اقدامی زمانبر و پرهزینه است اما هزینه کردن در این حوزه ارزش دارد.

کد خبر 147474

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز